Het effect van kunstplanten op de winkelervaring: nieuwe onderzoeksresultaten
In dit artikel bespreken we het belang van decoratie in de detailhandel en in het bijzonder het gebruik van kunstplanten als belangrijke ontwerpelementen. Het ontwerp van een winkel speelt immers een cruciale rol in de winkelervaring van de klant en kan een directe impact hebben op de verkoop. Doordachte decoratie kan helpen om een uitnodigende sfeer te creëren en het welzijn van klanten te verhogen. Kunstplanten zijn een goedkoop en onderhoudsarm alternatief voor echte planten waarmee je toch een vergelijkbaar effect kunt bereiken. In dit artikel kijken we daarom naar het huidige onderzoek naar het effect van kunstplanten op de winkelervaring en waar retailers rekening mee moeten houden bij het selecteren en plaatsen van kunstplanten.
Kunstplanten worden vaak gebruikt in winkelomgevingen om de winkelervaring te verbeteren en het merkimago te bevorderen. Een onderzoek met de titel "Effects of Artificial Plants on Consumer Behaviour in Retail Environments" onderzocht de effecten van kunstplanten op het gedrag van consumenten in winkelomgevingen.
De studie
De studie werd uitgevoerd door onderzoekers van de University of Technology Sydney en onderzocht hoe nepplanten het consumentengedrag in winkelomgevingen beïnvloeden. Hiervoor werden twee groepen deelnemers gevraagd om een identieke winkel te bezoeken die was ingericht met echte of kunstplanten.
De resultaten
De resultaten toonden aan dat de aanwezigheid van kunstplanten een positieve invloed had op het consumentengedrag. Over het algemeen leidde het decoreren met kunstplanten tot een hogere klanttevredenheid en omzet.
Verder toonde het onderzoek aan dat de visuele complexiteit van kunstplanten een significante invloed had op de perceptie van natuurlijkheid en esthetiek. Planten met een hogere visuele complexiteit werden als natuurlijker en esthetischer ervaren. Daarom is het nog belangrijker dat je kunstplanten gebruikt voor je bedrijf - planten die van de hoogste kwaliteit zijn. Als alternatief kun je natuurlijk ook een kunstboom gebruiken voor je decoratie. Je klanten en je omzet zullen je er dankbaar voor zijn.
De implicaties
De resultaten van dit onderzoek hebben belangrijke implicaties voor winkeliers. Het gebruik van kunstplanten kan helpen om de winkelervaring voor consumenten aangenamer te maken en het merkimago te verbeteren. Het is echter belangrijk om planten te kiezen met een hogere visuele complexiteit om een meer natuurlijke en esthetisch aangename omgeving te creëren.
Decoreren met kunstplanten in de detailhandel
Als winkeliers kunstplanten willen gebruiken om hun winkel te decoreren, zijn er een aantal belangrijke aspecten waar ze rekening mee moeten houden. Ten eerste is het belangrijk om na te gaan welk type kunstplanten het beste past bij de stijl en sfeer van de winkel. Hierbij is het belangrijk dat de kunstplanten er hoogwaardig en levensecht uitzien om het meest authentieke effect te bereiken. Bovendien moeten de planten op strategische plekken worden geplaatst om het beste effect te bereiken. Ze kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om ingangen, displays of schappen te accentueren. De grootte van de kunstplanten is ook cruciaal - kunstplanten die te groot of te klein zijn, kunnen er snel ongepast uitzien. Winkeliers moeten daarom zorgvuldig kiezen welke kunstplanten ze waar neerzetten om een harmonieus totaaleffect te bereiken en de winkelervaring van de klant positief te beïnvloeden. Natuurlijk is het ook belangrijk om goed voor je kunstplanten te zorgen, zodat ze er altijd op hun best uitzien.
Bron:
Göçer, Ö., & Hanks, L. (2019). Effecten van kunstplanten op consumentengedrag in retailomgevingen. Tijdschrift voor Detailhandel en Consumentendiensten, 51, 201-208.